Hakka blogi jälgijaks - sisesta oma meiliaadress ja saad teated uutest juttudest siin
Email again:

Gaia - simulatsioonimäng koolidele 18.01.1995

Tartu Postimees, lehekülg 3
Print

Koos koolivaheaja lõpuga on peagi jätkumas 17 kooli kaasav simulatsioonimäng Gaia. Septembris alanud mängu eripäraks on see, et kogu suhtlemine nimetatud koolide vahel toimub arvutiside, täpsemalt - spetsiaalselt antud mänguks loodud arvutikonverentsi vahendusel.

Koolide suhtlemist koordineerivale peamiselt Tartu Ülikooli üliõpilastest koosnevale grupile pole seekordne, Gaia-nimeline arvutisimulatsioon esimeseks katsetuseks. 1992. ja 1993. aastatel osales TÜ asjahuviliste grupp kahes ameeriklaste juhitud sarnases rahvusvahelises projektis. Sealt saadud kogemustele toetudes otsustati ise kätt proovida ja nii sai 1993/94 õppeaastal teoks mitmeid Eesti keskkoole kaasanud Simuvere mäng.

Mida siis ikka selline simulatsionimäng endast kujutab? Avatud Eesti Fondi poolt toetatavas Gaia-mängus simuleeritakse elu ja tegevust Maale väga sarnaste tingimustega planeedil Gaia, mille kontinentidel ja saarterühmadel paikneb 20 riiki. Mängus osaleva 17 keskkooli/gümnaasiumi 20 grupist kujutab igaüks ühe Gaia-planeedi riigi valitsust. Kogu valitsuste vaheline suhtlemine toimub arvutiside vahendusel. Võimaliku kaose ja noorte vohava fantaasia ohjamiseks jagab "Gaia klubi" ehk mängu koordineeriv seltskond iga nädala või kahe tagant valitsustele "ülesandeid", millele neil tuleb reageerida; saadud lahendusi üritatakse jõudumööda kommenteerida.

Algusest peale on antud mängu üheks peaeesmärgiks olnud puhtalt arvutiside praktiseerimise võimaldamise kõrval osalejate ökoloogia-alaste teadmiste andmine. Nii on igale riik saanud jõudu katsuda ökoloogiliste probleemide lahendamisega (naftatankeri uppumine; radioaktiivsete ainete leke; vihmametsade hävitamine jne). Iga riik peab aru andma, kuidas toimunud õnnetus riigi keskkonnaseisundile mõjus; kuidas see likvideeriti ning mida võetakse ette sarnaste juhtumite ärahoidmiseks tulevikus. Valitsused on tegelenud ka riigieelarve koostamise ning planeeritavate kulutuste põhjendamisega. Arvutiside läbi edastavad uudisteagentuurid teateid Gaial toimuvast; ilmub ajalehti ja oma teadusajakiri. 10. detsembril said mängus osalejad Tartus Hugo Treffneri Gümnaasiumis lõpuks ka "füüsiliselt" kokku, et ühise peoga tähistada mängu esimese etapi läbimist. Kokkutulekuks valmisid ka mängu sümboolikaga T-särgid. Nagu kokku lepiti, jätkub Gaia-mäng ka kevadsemestril.

Mida on antud loos õpetlikku? Tegu on järjekordse näitega sellest, mida on võimalik piiratud vahenditega, aga hea tahtmise korral ära teha. Rohkem või vähem kasutab praegu arvutisidet üle 70 kooli kogu Eestis (veel kahe aasta eest oli sides vaid paar kooli) ning see arv kasvab jõudsalt. Suuresti Anne Villemsi entusiasmil elavad simulatsioonimängud näitavad, millist potentsiaali ja võimalusi annab arvutiside koolidele "mittetraditsioonilise" enesetäiendamisvõimalusena. Jääb üle vaid loota, et olemasolevaid võimalusi hakkavad enesetäienduseks kasutama ka kooliõpetajad. Tehniliselt on üsna lihtne üles seada arvutikonverentse aineõpetajate suhtlemiseks üle Eesti, kui selle järgi vaid vajadust tuntaks... Esimesed koolidele mõeldud arvutikonverentsid juba tegutsevad.